ما امروز می خواهیم درمورد طرز تهیه برنج، دستور پخت برنج، ویژگی و قیمت پلوپز صحبت کنیم. پخت برنج روش های گوناگونی دارد که برنج آبکش یکی از این روش هاست. پخت برنج آبکش در کشورمان بسیار مرسوم بوده و باعث مجلسی تر شدن برنج شما می شود.

با روش آبکش کردن برنج پس از پخت، برنجی مجلسی و دانه دانه داریم که برای سرو در مجالس و مراسم ها مناسب تر است. برای مطالعه این آموزش ها با ما همراه باشید. همچنین می توانید بلاگ های دیگر سایت جنرال پلاس را مشاهده و مطالعه فرمایید.

مواد لازم برای پخت برنج آبکش برای 4 نفر:

برنج: 2 پیمانه
آب: به مقدار کافی
نمک: 2 قاشق غذاخوری
روغن: 2 الی 3 قاشق غذاحوری
زعفران دم کرده: 2 قاشق غذاخوری

دستور پخت برنج آبکش

برای تهیه برنج آبکش مجلسی در ابتدا برنج را پاک می کنیم. برنج را داخل کاسه ای ریخته و چندین بار آب آن را تعویض می کنیم تا آب داخل برنج شفاف شود و 1 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه می کنیم. سپس اجازه می دهیم تا به مدت 2 ساعت برنج خیس بخورد. در ادامه باید قابلمه ای متناسب با مقدار برنج انتخاب کنیم. اگر 2 پیمانه برنج داریم 4 الی 5 پیمانه آب لازم است.

طرز تهیه برنج

نکته

اگر مبتدی هستید بهتر است برای طرز تهیه برنج، برنج را از قبل خیس نکنید.
برنجی که به مدت 30 دقیقه درون آب خیس بخورد، مدت زمان پخت آن کمتر می شود.
در این مرحله تا نصف قابلمه را آب ریخته و درب قابلمه را می گذاریم. قابلمه را روی حرارت تقریبا زیاد می گذاریم تا زودتر آب آن جوش بیاید. زمانی که آب در حال جوش بود یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه می کنیم و آب داخل کاسه برنج را دور می ریزیم.

سپس برنج را به آب جوش اضافه می کنیم و با کفگیر دوبار هم می زنیم و اجازه می دهیم تا برنج به مدت 8 دقیقه بپزد. بعد از 8 دقیقه به برنج سر می زنیم و یک دانه از برنج را با دو انگشت فشار می دهیم.

مرحله بعد

زمانی که مغز برنج کمی سفت و دو طرف برنج کمی نرم شد یعنی زمان آبکشی برنج است. بعد از مطمئن شدن پخت برنج آن را داخل آبکش می ریزیم و خیلی سریع روی آن یکبار آب سرد می گیریم تا نشاسته اضافی برنج خارج شود. در مرحله بعد آبکش را بلند می کنیم و 2 الی 3 مرتبه تکان می دهیم تا برنج های زیر هم جابه جا شوند و حرارت آن ها را له نکند و یکدیگر نچسبند.
قابلمه خالی را دوباره روی حرارت قرار می دهیم تا کاملا خشک شود. سپس روغن مایع و زعفران دم کرده را به داخل قابلمه اضافه می کنیم و قابلمه را کمی به چپ و راست حرکت می دهیم تا ترکیب روغن و زعفران کاملا قابلمه را چرب کنند.

مرحله بعد

در این مرحله برنج را با کفگیر کم کم به داخل قابلمه می ریزیم. دسته کفگیر را وسط برنج فرو می کنیم تا حفره ی ایجاد شده باعث خروج بخار از کف قابلمه شود. در روی قابلمه دم کنی می گذاریم و اگر از محکم بودن در قابلمه اطمینان دارید نیاز به دم کنی نیست. خیلی بهتر است اگر یک شعله پخش کن زیر قابلمه بگذاریم.
اجازه می دهیم به مدت 10 دقیقه با حرارت ملایم رو به بالا بخار داخل قابلمه برنج بپیچد و سپس حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا برنج به مدت 40 الی 45 دقیقه دم بکشد.

و در آخر

حرارت را خاموش کرده و آرام دور برنج را با قاشق جدا می کنیم و دیس مورد نظر را روی قابلمه قرار می دهیم. قابلمه را یک دفعه بر می گردانیم تا برنج قالبی داشته باشیم و یا با کفگیر داخل دیس بکشید.

نکاتی برای ته دیگ برنج

شما می توانید از سیب زمینی ورقه ای یا رنده شده، کاهو، کنجد، جعفری، شوید، نان، زیره و… در ته دیگ استفاده کنید. فقط کافیست قابلمه مخصوص پخت برنج را روی حرارت قرار دهید و کمی روغن اضافه کنید، سپس ته دیگ سیب زمینی ورقه ای یا نان لواش و هر مواد دیگری را در کف قابلمه قرار دهید و روی آن را با برنج بپوشانید، سپس مراحل را مانند دستور بالا دنبال کنید.

دستور پخت برنج

دستور پخت برنج کته

مرحله اول

برای شروع، برنج را به خوبی حدود سه تا چهار بار بدون چنگ زدن بشویید و آب آن را تعویض کنید. می توانید برنج را حداقل دو ساعت الی 24 ساعت در آب و نمک بخیسانید. برنج را در قابلمه اضافه کرده و سطح آب برنج را به شکلی تنظیم کنید که تقریبا یک بند انگشت بالاتر از ارتفاع برنج در قابلمه باشد.

یک قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری روغن را در برنج بریزید. قابلمه حاوی برنج را بدون درب روی حرارت بالا قرار دهید. بعد از جوش آمدن آب، کف برنج را بگیرید و شعله را کم کنید، وقتی آب برنج به حدی کم شد، با ته ملاقه یا یک قاشق حفره هایی در برنج ایجاد کنید، درب قابلمه را همراه با دم‌کنی روی آن قرار دهید تا برنج کاملا دم بکشد. بعد از حدود نیم ساعت روی شعله ماندن، برنج کته ساده شما آماده است.

طرز تهیه برنج

طرز تهیه پخت برنج با پلوپز

مرحله اول

باید با توجه به تعداد افراد برنج را با پیمانه اندازه بگیرید. اکثر پلوپزها دارای پیمانه ای جداگانه برای اندازه گیری برنج هستند که این نوع پیمانه تقریبا معادل سه چهارم پیمانه معمولی و استاندارد است. هر پیمانه برنج خام حدود یک و نیم تا دو و نیم لیوان برنج پخته شده به شما تحویل می دهد. البته این مورد به نوع برنج شما هم بستگی دارد و ممکن است حتی تا سه پیمانه برنج پخته شده را هم به شما تحویل دهد.

در مرحله بعد باید برنج را به خوبی بشویید. برای پخت برنج در پلوپز باید مقدار آب مورد نظر را اندازه بگیرید، بهتر است تا از آب سرد استفاده کنید. مقدار آب را باید بر اساس مقدار و نوع برنج اندازه بگیرید، اصولا بر روی پلوپزها اندازه گیری ها و نشانه گذاری هایی وجود دارد که بر اساس آن می توان مقدار آب را اندازه گرفت.

در مرحله بعد

شما می توانید چاشنی هایی مانند دارچین، هل، زیره و… به برنج خود اضافه کنید. بعد از این که قابلمه حاوی آب و برنج را درون پلوپز قرار دادید درب آن را کامل ببندید و سپس پلوپز خود را به برق وصل کنید و آن را روشن نمایید. حالا در این مرحله نکته مهمی وجود دارد و این که در حین پخت برنج، درب پلوپز خود را باز نکنید زیرا نباید بخار موجود در داخل پلوپز از بین برود وگرنه در این حالت برنج ما خوب نمی پزد.

وقتی که برج خود را درون پلوپز ریختید لازم است به مدت 20 تا 30 دقیقه زمان بگذارید تا برنج شما دم بکشد اما اگر دوست دارید که برنج شما ته دیگ داشته باشد لازم است به مدت 35 تا 40 دقیقه وقت بگذارید.

مرحله آخر

زمانی که برنج شما حاضر شد در این حالت خود پلوپز به شما خبر می دهد. نکته ای که در این جا وجود دارد این است که نباید بلافاصله بعد از هشدار پلوپز درب آن را باز کنید حدود 10 دقیقه صبر کنید و سپس درب پلوپز را باز کنید.

طرز تهیه کته در پلوپز

پخت کته یا به اصطلاح برنج شفته مانند طرز پخت برنج ساده در پلوپز است که در بالا برای شما توضیح دادیم و تفاوت آن در این است که اگر می خواهید برنج شما بیشتر کته شود باید مقدار آب بیشتری را به برنج خود اضافه کنید.

سخن آخر

امیدوارم که مقاله طرز تهیه برنج کمک کوچکی به شما کرده باشد. با استفاده از پلوپز غذای خود را در کوتاه ترین زمان و به بهترین شکل حاضر کنید. پلوپزهای موجود در سایت جنرال پلاس با قیمتی مقرون به صرفه و بسیار باکیفیت و درجه یک موجود هستند برای بازدید کلیک کنید.

برای اطلاع از تخفیف های جنرال پلاس و دریافت کدهای تخفیف روزانه به تلگرام ما بپیوندید!

دیدگاهتان را بنویسید

سوالی دارید؟
پشتیبانی آنلاین
X