یکی از سالم ترین روش های پخت و پز، استفاده از انواع دستگاه های هواپز در آشپزی است. این لوازم خانگی اخیرا فروش نسبتا بالایی داشته اند و بسیاری از مردم از خرید آن ها استقبال کرده اند. تهیه این هوا پز ها، برای هر آشپزخانه ای توصیه می شود؛ به ویژه برای کسانی که به کالری غذا های خود اهمیت می دهند. در این مقاله از سایت جنرال پلاس ما را همراه کنید که هم طرز استفاده از هواپز را بیاموزید و هم با برخی از مدل های آن ها آشنا شوید تا برندی مناسب از آن ها را انتخاب کنید. 

هواپز

آشنایی بیش تر با انواع هواپز و طرز استفاده از آن

هواپز های برقی به سبب وجود مکانیسم های پخت و پز سالم مورد توجه عموم مردم به ویژه قشر ورزشکار قرار گرفته اند. در ساختار آن ها امواج نوری، حرارت مورد نیاز را برای پخت و پز فراهم می کند. این حرارت در کل دستگاه پخش شده و سبب می شود که کل هواپز حرارت یکسانی داشته باشد. بدین ترتیب غذاها به صورت یکنواخت پخته می شوند. این دستگاه ها شامل یک محفظه برای انجام این عملیات است. درون این دستگاه ها لامپ های هالوژنی نیز نصب هست

وجود این لامپ ها از سوختن غذا ها جلوگیری می کند و مانع دود کردن روغن می شود.

طرز استفاده از هواپز

در وهله اول برای نحوه استفاده از آن ها، قسمت فلزی و یا شیشه ای ظرف آن را، درون دستگاه قرار دهید. سپس مواد غذایی مورد نظر را درون آن بریزید. این ظرف را به اندازه ای پر کنید که مواد درون آن با درب دستگاه تماس نداشته باشند. سپس باید هواپز را به برق بزنید و راه اندازی کنید. کلید تایمر آن را نیز بر روی دقیقه مورد نظر خود، یعنی مدت زمانی که قصد دارید، خوراک شما طبخ شود، قرار دهید. چراغ دستگاه را نیز مد نظر قرار دهید تا قرمز شود.

کلید دمای آن نیز به صورت ساعتگرد می چرخد و تنظیم می شود. سپس در این مرحله دستگاه شروع به کار می کند و مواد غذایی درون آن پخته می شوند. در حین کار این دستگاه ممکن است دستگیره های آن کمی داغ شوند و سست گردند، اما اصلا نگران نباشید! این شل شدن به سبب تغییرات دمایی صورت می گیرد و پس از خاموش شدن دستگاه و سرد شدن بدنه آن، دوباره خود به خود محکم می شوند.

پس از پایان عملیات پخت و پز، درب دستگاه بسیار داغ خواهد بود، آن را بر روی سطوحی که احتمال ذوب و یا سوختگی دارند، قرار ندهید. دقت داشته باشید که سرپوش این هواپز ها را هرگز نباید شست و شو دهید. برای تمیز کردن آن ها از یک دستمال استفاده کنید. اگر مواد غذایی را تکه تکه کنید و یا دور آن ها فویل بپیچید، پخت آن ها بهتر نیز صورت می گیرد.

امکانات دستگاه هواپز

  1. امکان پخت غذا ها بدون نیاز به روغن: این دستگاه ها بدون وجود روغن، غذا ها را برشته کرده و داخل آن ها را نرم می کنند. کارایی آن ها تا حدودی مشابه با فر است، اما در فر امکان خشک شدن غذا ها وجود دارد و در هواپز ها این امر به وقوع نمی پیوندد.
  2. پخت غذا در کوتاه ترین زمان ممکن: مدت زمان پخت در این پردازنده های غذایی، بسیار کم تر از سایر اقلام است.
  3. امکان شست و شوی خودکار: در برخی از مدل های آن ها امکان شست و شوی آن ها به صورت خودکار به کار رفته است. بدون شک هزینه های آن ها بسیار بالا است و گران قیمت تر خواهند بود. برای شست و شو باید آن ها را بر روی دکمه مربوطه تنظیم کرده و سه پایه فلزی را از درون آن خارج کنید. مخزن این دستگاه را پس از اتمام آب کشی کرده و خشک نمایید.

زمان پخت انواع مواد غذایی در هواپز

  1. پخت مرغ کامل در 90 دقیقه با درجه حرارت 180 تا 200 درجه صورت می گیرد.
  2. پخت ماهی در 15 الی 30 دقیقه با درجه حرارت 150 تا 130 درجه انجام می شود.
  3. انواع کیک در 30 دقیقه با درجه حرارت 140 تا 160 درجه در آن ها صورت می گیرد.
  4. پخت سیب زمینی در 15 دقیقه با حرارت 180 درجه

برای آشنایی بیش تر شما با این دستگاه ها، به بررسی برخی از مدل های پرفروش این دستگاه ها و کاربرد های هر یک از آن ها می پردازیم.

هواپز مباشی مدل ME-AF994SS

این هواپز متعلق به یک شرکت ژاپنی است. دارای تجربه درخشانی است. این دستگاه بسیار محبوب و با کیفیت است. از قیمت بسیار متناسبی برخوردار است. از صفحه نمایش با کیفتی نیز بهره مند می باشد. دیگ این هواپز قابل جدا شدن است. شستشوی این دستگاه بسیار راحت است. بدنه این محصول از جنس استیل و پلاستیک تولید شده است. ظروف آن از جنس تفلون بوده و دارای توان مصرفی ۱۷۰۰ وات است. از تایمر ۶۰ دقیقه ای برخوردار است. دارای طراحی بسیار شیک و منحصر به فردی است. این کالا از زمان ورود به بازار های لوازم خانگی تا کنون از فروش بالایی برخوردار بوده است. در ظرفیت ۱۲ نفره تولید شده است. وزن این دستگاه ۶.۳ کیلوگرم است. ظرفیت ۶ لیتری دارد. دارای پنل لمسی است.

هواپز آرتیه مدل ۴۶۱۸

این هواپز از مشخصات زیر برخوردار است:

  1.  در رنگ مشکی تولید شده است.
  2. دارای گارانتی ۱۲ ماهه است.
  3. این دستگاه دارای قابلیت هواپز و سرخ کن است. روغن کمی را مورد استفاده قرار می دهد.
  4. غذاها را با حفظ ارزش غذایی آن ها و به صورت کاملا سالم سرخ می کند. دارای مخزن ۵.۵ لیتری است.
  5. می ‌توان سیب زمینی را تا ۵.۲ کیلوگرم در این دستگاه طبخ نمود. دارای هفت برنامه پخت از پیش تعیین شده است.
  6. برنامه‌ های پخت ناگت، ماهی، گوشت و غیره بر روی آن تعریف شده است و می توان این مواد را با پودر سوخاری ترکیب کرده و در این دستگاه آماده نمود.
  7. غذا را بسیار سریع آماده می کند. دمای حرارت را تا ۲۰۰ درجه در محفظه بالا می ‌برد و باعث می ‌شود که گرما و حرارت به صورت یکسان به غذا برسد.
  8. از دود و بوی بد در منزل جلوگیری می‌ کند.
  9. از تولیدات کشور ایتالیا است.
  10. وزن این دستگاه ۵ کیلوگرم است. ظرفیت این محصول شش نفره است.
  11. از جنس بدنه پلاستیک ضد خش و مقاومی برخوردار است.
  12. صفحه نمایش ال ای دی دارد. دارای تایمر ۷ مرحله ای است.

هوا‌پز دسینی مدل توربو

 این هواپز در رنگ سفید تولید شده است. از مشخصات کلی این دستگاه می توان به این موارد اشاره نمود:

  1. از وزن ۷.۵ کیلو گرم برخوردار است.
  2. در ظرفیت ۱۲ لیتر تولید شده است.
  3. از جنس بدنه پلاستیک و استیل برخوردار است.
  4. ظرف این دستگاه از جنس شیشه ای است.
  5. دارای تایمر است. از تایمر ۶۰ دقیقه ای برخوردار است.
  6. دیگ این دستگاه جدا می ‌شود و به راحتی شستشو داده می‌ شود.
  7. دارای توان مصرفی ۱۲۰۰ دور است. سیم این محصول یک متر است.
  8. دارای عملکرد چندگانه است: مناسب برای پخت و پز، برشته کردن، بریانی کردن، سرخ کردن بدون روغن، بخارپز، تست نان، بو دادن خشکبار، پخت کیک و غیره است. صفحه پیتزا نیز در آن تعبیه شده است.
  9. دارای لامپ هالوژنی است. ولتاژ ۲۲۰ تا ۲۴۰ ولت دارد.
  10. تایمر یک ساعته دارد.
  11. درجه حرارت این دستگاه قابلیت تنظیم دارد. یخ زدایی مواد منجمد را نیز انجام می دهد.
هواپز فیلیپس

هواپز مکسی مدل M1

 از وزن ۵.۵ کیلو گرم برخوردار است. از ظرفیت ۱۸ لیتر برخوردار است. جنس بدنه این هواپز از پلاستیک و شیشه است. ظرف این محصول از جنس شیشه پریکس است. دارای صفحه نمایش است. تایمر ۶۰ دقیقه ای دارد. دیگ این دستگاه جدا می ‌شود. توان مصرف این محصول ۱۳۰۰ وات است. دارای طول سیم ۰.۷ متر است. دارای اقلام همراه: سینی پایه کوتاه و سینی پایه بلند است. از دستگاه های پرطرفدار محسوب می ‌شود.

طعم خوبی به غذا می ‌دهد. در این دستگاه فقط با دو دکمه سر و کار دارید. دکمه را روی دمای مورد نظر می ‌توان تنظیم نمود. بعد دکمه مربوط به زمان را چرخانده و روی دقیقه‌ ای قرار دهید. در این محصول دسته ای تعبیه شده است که با پایین آوردن آن لامپ داخلی، روشن خواهد شد. بعد از اتمام پخت تایمر به صورت خودکار خاموش می شود. این هواپز به عنوان فرنوری، جدیدترین دستگاه به شمار می ‌رود و همچنین طرز استفاده از آن هم راحت است.

هوا‌پز فلیور ویو مدل توربو

مشخصات این هواپز عبارت است:

  1. دارای رنگ استخوانی است.
  2. از وزن ۵.۱ کیلوگرم برخوردار است.
  3. در ظرفیت ۱۱ لیتر می باشد.
  4. جنس بدنه این دستگاه شیشه ای است.
  5. ظرف این محصول از جنس پریکس است.
  6. دارای تایمر ۶۰ دقیقه ای است. دیگ این هواپز جدا می ‌شود.
  7. دارای توان مصرفی ۱۳۰۰ وات است. طول سیم این دستگاه یک متر است.
  8. اقلام همراه این محصول: دارای سینی پایه کوتاه و بلند، انبر جهت برداشتن سینی است. قطر کاسه آن ۳۳ سانتی متر است. در ارتفاع ۱۶ سانتی متر می باشد.
  9. دارای سرعت فن ثابت است. دارای محدوده حرارتی از ۶۵ تا ۲۵۰ درجه سانتیگراد است. درب این محصول جدا می ‌شود.
  10. همه نوع مواد غذایی را بسیار سریع تر از فر طبخ می نماید. بدون روغن قابلیت پخت غذا را دارد.
  11. دارای لامپ هالوژنی، اشعه مادون قرمز و سیستم گردش حرارت درون دستگاه است. حرارت داخل این دستگاه به صورت یکنواخت به همه غذا می رسد. به وسیله دو سینی در دو طبقه مجزا می توان همزمان چند نوع مواد غذایی را طبخ نمود.

هواپز رومانتیک هوم مدل ۰۱

در سه رنگ تولید شده است. وزن این هواپز ۵.۱ کیلوگرم است. در ظرفیت ۱۱ لیتری می باشد. جنس بدنه این دستگاه شیشه ای است. جنس ظرف آن پریکس است. از تایمر ۶۰ دقیقه ای برخوردار است. دارای دیگ قابل جدا شدن است. توان مصرفی این دستگاه ۱۳۰۰ وات است. از کابل یک متری برخوردار است. دارای اقلام همراه مانند: سینی پایه کوتاه و بلند و انبار جهت برداشتن سینی‌ ها است. قطر کاسه ۳۳ سانتیمتر است. ارتفاع این محصول ۱۶ سانتیمتر است.

درب این محصول جدا می شود. بدون نیاز به روغن غذا را می‌ توان در این دستگاه پخت نمود. بسیار سریع غذا را آماده می کند. از دو سینی مجزا برخوردار است که در دو طبقه می توان چند نوع غذا را در آن پخت نمود. درجه حرارت و تایمر باید تنظیم شود تا دستگاه شروع به کار کند. نباید آب را هنگام روشن بودن دستگاه داخل ظرف آن بریزید، زیرا باعث شکستگی در ظرف خواهد شد.

هوا‌پز ساپر مدل SMD-1224

هواپز ساپر از سابقه درخشانی برخوردار است. کمپانی این برند در اندونزی است. این دستگاه بسیار با کیفیت و مقاوم تولید شده است. دارای گارانتی ۲ ساله است. بسیار ساده، شکیل و جذاب است. قسمت شیشه ای آن باعث دیدن غذا هنگام پخت می ‌شود. می ‌توان پیتزا و سرخ کردن غذاها را در این دستگاه انجام داد. دارای توان ۱۲۰۰ وات است. از ظرفیت ۴ لیتر برخوردار است. دارای جنس بدنه استیل و پلاستیک است. ظرف داخل آن تفلون است. نمی ‌تواند دما را تنظیم کند. از صفحه نمایشگر دیجیتال برخوردار است.

 دارای تایمر است. دیگ این دستگاه جدا می شود. این دستگاه ترکیبی، هواپز و سرخ کن است. دارای پایه توری استیل ضدزنگ است. سیستم چرخش دورانی دارد. سیستم گرم کننده هالوژنی به منظور پخت سریع را دارا است. با کمترین روغن سیب زمینی و سبزیجات را سرخ می کند. دارای صفحه مشبک و ضد زنگ استیل است. می‌ توان پیتزای لذیذی را در این هواپز پخت نمود. دارای طراحی زیبا و قیمت مناسبی است.

پایان کلام

انواع دستگاه های هواپز در آشپزخانه های شما بسیار کاربرد خواهند داشت که حتما باید طرز استفاده از آن ها را خوب بلد باشید. شما برای تهیه غذاهای بدون روغن و کم کالری، می توانید، این اقلام را تهیه کنید. برند های معتبری از این نوع هوا پز ها در بازار های خرید و فروش یافت می شوند که هر یک از آن ها ویژگی های خاص خود را شامل می شوند.

در آخر این نکته را بدانید که طرز استفاده از هر یک هواپز ها با توجه به ویژگی هایی که در بر می گیرند، متفاوت هستند.

برای اطلاع از تخفیف های جنرال پلاس و دریافت کدهای تخفیف روزانه به تلگرام ما بپیوندید!

دیدگاهتان را بنویسید

سوالی دارید؟
پشتیبانی آنلاین
X