حتما شما هم تاکنون شنیده اید، که افراد دستگاه های تقلبی یا فیک خریداری می کنند و در هزینه های خود متضرر می شوند. یا این که برخی بر اثر خرید کرم های تقلبی، پوست شان دچار آسیب می شود. خطرات ناشی از استفاده از دستگاه و یا کالای تقلبی نیز همیشه زیان بار بوده است. در این مقاله از سایت جنرال پلاس با ما همراه باشید تا در این رابطه بیش تر بدانید و اطلاعات کسب کنید تا به دام سو استفاده گران بازار های خرید و فروش اجناس نیفتید.

روش تشخیص کالای تقلبی

نگاهی اجمالی به اجناس فیک یا تقلبی

اگر بخواهیم در یک تعریف کلی، به کالای تقلبی بپردازیم، باید بگوییم که به هر کالایی که برچسب آن تعویض شده باشد، نام برند آن به نام یک برند مطرح تر تغییر یافته باشد، تقلبی یا فیک می گویند. شیوه کار سودجویان در عرصه های لوازم خانگی به این صورت است که محصولات را از نظر ظاهری مشابه با مارک های معتبر جهانی و با کیفیتی پایین تر تولید می کنند. در ساخت آن ها از قطعاتی با یک چهارم قیمت استفاده می کنند تا هزینه ساخت برای آن ها کم تر شود وسود بالاتری داشته باشند.

متاسفانه به سبب پایین آمدن قدرت خرید مردم آن ها همیشه در پی خرید ارزان قیمت تر هستند! به همین سبب از اجناس فیک داخل بازار استقبال کرده و فریب متقلبان را می خورند.

راه حل های تشخیص کالای تقلبی

در هر صنفی که بنگرید، متقلبان، به ارائه کالا های فیک و کیفیت پایین، به مشتریان می پردازند. حتی برخی از کالا هایی که به نظر خیلی لوکس می آیند نیز ممکن است، تقلبی باشند. با به کار بردن برخی راه حل های ساده می توانید، گیر این افراد نیفتید و از دردسر های پس از آن نیز بگریزید.

توجه به بسته بندی کالای مورد نظر برای تشخیص کالای تقلبی

کالایی که معتبر و اصل باشد، بسته بندی کامل تری دارد و کیفیت بسته بندی آن نیز از نظر نوع چاپ و جنس بسته ها با انواع تقلبی توفیق دارد! کالا های تقلبی را بدون هولوگرام های مخصوص بسته بندی می کنند. گاهی نیز آن چه بر روی بسته بندی آن ها نوشته می شود، با آن چه درون بسته است، تفاوت هایی دارد. اجناس اصل را به خوبی بسته بندی کرده و مهر و موم می کنند. به همین سبب توصیه می شود که از خرید اجناس با بسته های نیمه باز به شدت پرهیز کنید.

افزون بر این، بارکد ها و علائم تجاری، شماره های بازرسی و علائم بازیافت نیز بر روی بسته بندی های اجناس اصل درج شده اند. اجناس اصل دارای شماره تلفن هایی از سوی پشتیبانان مربوط به کالا هستند که کالا های تقلبی فاقد این ویژگی ها می باشند.

شناخت لوگو و آرم های برند مربوطه

هر وقت قصد خرید کالایی را از محصولات یک کمپانی شناخته شده داشتید، به آرم ها و لوگو های آن برند و خطوط و فونت های به کار رفته در نوشته های آن، رنگ آمیزی آن و… توجه کنید و آن ها را خوب به خاطر بسپارید. با استفاده از این اطلاعات می توانید، اجناس تقلبی را شناسایی کنید! کپی کردن تمیز و عین نوع اصل برند محصولات، کار ساده ای برای متقلبان نیست. پس از روی برند های درج شده بر محصولات و تطابق آن با انواع اصل می توان به اصل یا عدم اصل بودن آن ها پی برد.

توجه به لیبل ها و بسته بندی های را از یاد نبرید!

بسیاری از کالا های تقلبی، دارای آرم و برند بر روی بسته بندی هستند، اما بر روی بدنه محصول، اثری از لیبل هایی که نشان دهنده نام برند تجاری آن ها باشد، نیست! در این صورت محصول به احتمال قوی، فیک یا تقلبی است. اغلب محصولات و دستگاه های الکترونیکی موجود در بازار، کم تر فیک و تقلبی هستند، چرا که آن ها دارای ضمانت نامه و دفترچه های راهنمایی هستند که اصل بودن آن ها را تضمین می کند. در برخی از کشور ها از آرم ها و علائم منحصر به فردی بر روی محصولات استفاده می کنند، که اصالت آن ها را اثبات نمایند. به طور مثال در ایالات متحده آمریکا از علامت ETL و در اروپا از نشانCE استفاده می کنند.

چک کردن مشخصات فنی و ظاهری محصول

اگر از هیچ یک از موارد فوق نتوانستید، کالای تقلبی را شناسایی کنید، می توانید به مشخصات آن ها بپردازید. اگر کوچک ترین ضعفی در ظاهر و یا ویژگی های فنی دستگاه، وجود داشته باشد، نشان دهنده غیر اصل بودن آن است. همچنین می توانید سری به وب سایت های مخصوص به کالا های مربوطه بزنید، و ویژگی های محصول را در سایت معتبر آن مشاهده کرده و با نمونه ای که قصد خرید آن را دارید، قیاس کنید. کالا های تقلبی اغلب لوازم جانبی نیز ندارند.

استفاده از نرم افزار بارکد خوان

در جهان بیش از 1000 کاربر در این نرم افزار به فعالیت می پردازد. این نرم افزار این قابلیت را دارد که بارکد های موجود بر روی محصولات مورد نظر شما را اسکن کرده و شما را از اصل بودن آن ها مطلع کند. همچنین نام کشور سازنده، تقلبی بودن و یا اصل بودن محصول و… همه و همه در این نرم افزار ها نشان داده می شوند.

کالاهای تقلبی

با توجه به قیمت کالای مورد نظر

تصور کنید که شما قیمت یک کالا را در چند فروشگاه استعلام می کنید؛ و هزینه آن محصول را در رنج 5 تا 5 و نیم میلیون تومان برآورد می کنید؛ اما در یک فروشگاه هزینه کالا 4 میلیون تومان اعلام می شود! بسیاری از افراد بی توجه به این تفاوت قیمت عمده، به خرید کالای 4 میلیون تومانی می پردازند. بی توجه به این که چرا هزینه این کالا یک میلیون تومان کم تر شده است! و از خرید خود احساس رضایت هم دارند!

اما غافل از این که کالایی که آن ها خریداری کرده اند، به طور کل 2 میلیون تومان ارزش داشته و به نام کالای اصل با قیمت بالاتر فروخته می شود و فرد نه تنها یک میلیون تومان سود نکرده است، بلکه دو میلیون تومان هم ضرر کرده است! همیشه این پارامتر مهم را مد نظر قرار دهید که کالا ها بی دلیل تفاوت قیمت زیادی با هم ندارند. بدون شک تفاوت قیمتی میلیونی بین یک کالا از یک برند مشخص در چند فروشگاه، ناشی از معیوب بودن آن، تقلبی بودن برند آن، و یا صافکاری شدن دستگاه و… می باشد.

خرید از فروشگاه های امن

یکی از راه هایی که می توانید یک خرید موفقیت آمیز داشته باشید، انتخاب یک فروشگاه مطمئن برای خرید است. اگر قصد خرید اینترنتی داشتید، داشتن نماد الکتریکی فروشگاه مربوطه یکی از شروط اساسی است. کالای تقلبی در فروشگاهی با این نماد ها فروخته نمی شود. افزون بر این وجود پروتکل http در سایت مربوطه نیز یک شرط اساسی است. به علاوه؛ سابقه کار شرکت و درگاه های پرداختی آن را نیز بررسی کنید.

سایت های اصل و معتبر ارائه دهنده محصولات و دستگاه های خانگی، به سختی و با پرداخت هزینه های گزاف تاسیس می شوند. آن ها هرگز اعتبار و سرمایه خود را برای فروش یک دستگاه فیک با سود اندک زیر سوال نمی برند. به همین سبب می توانید به آن ها اطمینان کنید. به علاوه آن ها زیر نظر وزارت صنعت و معدن به کار می پردازند و در صورت هرگونه تخلفی مجازات هایی شامل حالشان می شود.

سخن پایانی…

به طور کلی تشخیص اجناس اصل کار ساده ای نیست. اگر کالای شما الکتریکی باشد، باید اطلاعات فنی داشته باشید تا بتوانید، اصل یا غیر اصل بودن آن را مشخص کنید. به همین سبب ما به جای این که به شناسایی اجناس اصل بپردازیم، در برخی موارد تلاش می کنیم که کالای تقلبی را بشناسیم! تا بدین طریق خرید بهتری داشته باشیم. در سایت جنرال پلاس با برخی از راه حل های شناسایی اجناس فیک و تقلبی آشنا شدید، که امیدواریم در خریدی بااصالت به دردتان بخورند!

برای اطلاع از تخفیف های جنرال پلاس و دریافت کدهای تخفیف روزانه به تلگرام ما بپیوندید!

دیدگاهتان را بنویسید

X