چرخ گوشت یکی از ضر وریات هر آشپزخانه ای است و مردم در هر کشوری از انواع این محصولات استفاده های بسیاری به عمل می آورند. چرخ گوشت از بافت مواد غذایی محافظت کرده و فقط آن ها را به قطعات کوچک تری تبدیل می کند و خواص و ارزش غذایی مواد را از بین نمی برد. از این جهت در این مقاله در جنرال پلاس می خواهیم به شرح اطلاعاتی از انواع چرخ گوشت ها بپردازیم. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

راهنمای کلی خرید دستگاه چرخ گوشت

پیش از اقدام به خرید و تهیه این نوع دستگاه ها، باید بررسی کنید که در هر ماه تقریبا چند بار گوشت چرخ می کنید؟، چه میزان گوشتی را هر نوبت ریز می کنید؟، اگر استفاده شما از این دستگاه ها، زیاد باشد، بدون شک باید چرخ گوشتی خریداری کنید که سینی بزرگ تری داشته و قدرت آن بالاتر باشد. بهترین برند های چرخ گوشت موجود در سر تا سر کشور ، انواع کنوود، پارس خزر، پاناسونیک و… می باشند. برخی از آن ها قابلیت های به خصوصی دارند. همچون لوازم جانبی مخصوص به تهیه سوسیس و رنده.

چرخ گوشت دستی

در تیغه های چرخ گوشت های برتر جهانی از استیل ضد زنگ و یا آلیاژ های فولادی ضد زنگ استفاده شده است. وجود چنین موادی در ساختار این تیغه ها، سبب می شود که با قرار دادن شان در یخچال، به راحتی بتوانیم، آن ها را تیز کنیم تا چرخ شدن گوشت در مدت زمان کم تری صورت بگیرد. پس در حین خرید این دستگاه ها، باید به این قسمت های دستگاه چرخ گوشت خود دقت کافی را داشته باشید. در حین خرید به نحوه شست و شوی دستگاه مورد نیاز نیز دقت کنید. بهتر است به خرید انواع چرخ گوشتی بپردازید که بتوانید، آن را به راحتی در ماشین ظرفشویی قرار دهید. همچنین انواعی که قطعات آن ها قابلیت تفکیک پذیری دارند، مناسب تر می باشند.

توجه به توان موتور دستگاه نیز اهمیت دارد. همچنین قابلیت چرخش معکوس این دستگاه نیز حائز اهمیت می باشد. جنس بدنه و قطعات آن ها همیشه باید مورد توجه باشند. در ادامه به این موارد می پردازیم.

راهنمای کلی استفاده از چرخ گوشت

اولین و مهم ترین نکته ای که باید در حین کار با انواع چرخ گوشت مد نظر قرار دهید، این استن که دستگاه را به کل دور از دسترس مشتریان قرار دهید! این وسیله در عین کاربردی بودن، بسیار خطرناک است و در هر سال مشکلات عدیدی در اثر استفاده غیر ایمن از آن به وجود می آید. همچنین توجه کنید که پس از استفاده از این دستگاه، آن را از برق بکشید. دستگاه شما در حین کار، فشار ناشی از چرخ شدن گوشت را متحمل می شود. اما هر چه فشار وارده بر آن کم تر باشد، عمر دستگاه شما طولانی تر است. بدین منظور باید پیش از چرخ کردن، قطعات  و تکه های آن ها را به ابعاد کوچک تری تقسیم کرده و رگه ها و پیه های گوشت را از آن جدا سازی کنید.

خرید چرخ گوشت

پیه ها و رگ ها نه تنها در چرخ گوشت ریز نمی شوند و حجم گوشت شما را بیش تر نمی کنند، بلکه هر آن امکان دارد که به دور قسمت های مختلف چرخ گوشت شما بپیچد و دستگاه را با اختلال مواجه کند. پیاز و سبزیجاتی که آبدار هستند را نباید در این دستگاه خورد کرد. این دستگاه ها، در معرض چنین موادی دچار مشکل می شوند. آب حاصل از چرخ شدن این مواد، به محفظه های موتور دستگاه وارد می شود و آن ها را از کار می اندازد. در حین استفاده از آن، هر از گاهی آن را خاموش کنید تا موتور آن کمی استراحت کند و مجدد آن را روشن کنید. تیغه های دستگاه را هر از گاهی تیز کنید تا دستگاه شما با افت راندمان رو به رو نشود.

نکات مهم در زمینه دستگاه چرخ گوشت آشپزخانه ای

  1. پیش از چرخ کردن گوشت، آن را مدتی در یخچال قرار دهید. سرد شدن قطعات گوشت سبب سفت شدن آن ها می شود. هر چه آن ها سفت تر و سرد تر باشند، دستگاه آن ها را بهتر چرخ و ریز می کند. از ریختن گوشت گرم و تازه ذبح شده در دستگاه چرخ گوشت جدا پرهیز کنید.
  2. هر ده دقیقه یک بار دستگاه را خاموش کرده و سپس آن را مجدد روشن کنید.
  3. هیچ گاه دستگاه را خالی و بدون مواد روشن نکنید. در این صورت سبب ایجاد فرسایش و گرما در دستگاه می شوید و عمر آن را کاهش می دهید.
  4. تیغه های آن برای تیز شدن باید به همه سمت تیز و ساییده شوند. این کار را به فردی خبره در این زمینه بسپارید.
  5. اگر در حین کار و عملکرد دستگاه، گوشت کوب را مرتبا بر گوشت های موجود در سینی، فشار دهید، نه تنها موجب سریع تر ریز شدن گوشت نمی شوید، بلکه از سرعت حرکت حلزون نیز کم کرده و دستگاه را به مشکل رو به رو می کنید. گوشت در این شرایط به کندی از دستگاه خارج می شود.
  6. قطعات فلزی دستگاه را هرگز در ماشین ظرفشویی قرار ندهید، این امر سبب از بین رفتن آبکاری و روکش آن ها می شود.
  7. در نظر داشته باشید که گاهی چربی بیش از حد در دستگاه چرخ گوشت می تواند، موجب عدم چرخ شدن خوب گوشت در دستگاه شود. به همین جهت به نظافت دستگاه اهمیت دهید. در ادامه به نحوه نگهداری از آن می پردازیم.

شست و شو و نگهداری از دستگاه چرخ گوشت

قطعات یک دستگاه چرخ گوشت شامل قیف، مارپیچ، تیغه، پنجره و گوشت کوب، می باشند؛ پس از اتمام کار با این دستگاه، باید تک تک قطعات را از دستگاه اصلی، جدا سازی کرده و آن ها را به خوبی شست و شو دهید؛ شست و شو و نظافت این دستگاه و قطعات آن بسیار اهمیت دارد و در راندمان کاری آن تاثیر می گذارد. همچنین سبب می شود که در دستگاه بوی بدی نپیچد! در نهایت نیز پس از شست و شوی کامل، قطعات آن را با روغن خوراکی به خوبی چرب کنید.

همچنین برای خروج همه مواد موجود  در دستگاه، بهتر است که پس از پایان عملیات در داخل دستگاه یک تکه نان بریزید. نان در حین چرخ شدن در دستگاه، تمام مواد اضافی موجود در آن را به خود می چسباند. همچنین در ادامه قطعات آن را می توانید در یک محلول شست و شو دهنده حاوی آب گرم و مواد شوینده قرار دهید. سپس از آن خارج کرده و به خشک کردن آن ها بپردازید. هیچ وقت برای شست و شوی دستگاه از موادی مانند تینر یا الکل و سایر مواد شیمیایی استفاده نکنید که تاثیر نامطلوبی بر کیفیت ظاهری دستگاه می گذارند.

بدنه دستگاه چرخ گوشت را نیز باید تمیز کنید. بدنه آن را با یک دستمال مرطوب به سادگی می توان تمیز کرد. همچنین اگر بدنه دستگاه شما به خوبی تمیز نشده بود، می توانید از کمی سرکه نیز برای تمیز کردن آن استفاده کنید. پیش از نصب قطعات در دستگاه، باید آن ها را به خوبی خشک کرد؛ همچنین قطعات باید هم دما با محیط نیز شوند. به همین منظور تا یک ساعت بهتر است که آن ها را در دمای محیط قرار دهید.

راه حل های خانم های خانه دار برای شست و شوی بهتر دستگاه

برخی از خانم ها در زمینه شست و شو و نظافت این دستگاه ها که بسیار هم اهمیت دارد، راه حل هایی ارائه کرده اند که بد نیست کمی به آن ها بپردازیم.

برخی از خانم ها در حین کار با دستگاه چرخ گوشت با بوی بد دستگاه رو به رو شده اند که آزار دهنده بوده است. به همین منظور آن ها دستگاه را درون تشتی از آب جوش و مواد شوینده و خوشبو قرار می دهند. بوی بد آن ها در این روش به کلی از بین می رود. تنها کافی است، چند دقیقه دستگاه و قطعات آن ها را در این محلول قرار دهید.

برخی از تکه های گوشت باقی مانده در پنجره چرخ گوشت گلایه دارند؛ می توانید این قطعات چربی یا گوشت را با یک خلال دندان از آن خارج کنید. این روش بسیار ساده، مشکل خیلی از کاربران این دستگاه ها را حل می کند. شما می توانید، داخل لوله چرخ گوشت خود را نیز با یک عدد فرچه تمیز کنید. درون این لوله ها بسیار سخت شست و شو می شود؛ به همین سبب بسیاری از خانم ها در حین تمیز کاری دستگاه از شستن این قسمت ها صرفه نظر می کنند، این امر تاثیر نامطلوبی در دستگاه شما و راندمان آن می گذارد. به همین سبب باید راه حلی برای تمیز کاری این قسمت به کار برید. برای نظافت آن حتی از یک مسواک قدیمی نیز می توان بهره برد.

در حین شست و شوی دستگاه چرخ گوشت مصرف بی رویه آب یکی از دغدغه ها است. برای حل این مشکل نیز مجددا توصیه می شود که قطعات را پیش تر در آب جوش بخوابانید. این امر  در هزینه های آب و صرفه جویی در مصرف آن تاثیرات مطلوبی دارد.

دلایل عدم کارکرد صحیح چرخ‌ گوشت

درست کار کردن یک وسیله برقی همیشه برای کاربران آن ها حائز اهمیت است. به همین سبب افزون بر روش های نگهداری از این دستگاه ها، باید دلایل و علل خرابی آن ها را نیز بیابیم. در این قسمت از سایت جنرال پلاس شما در این زمینه اطلاعاتی کسب می کنید و شاید بعد ها بتوانید، در صورت وجود اختلالی در چرخ گوشت آشپزخانه خود، مشکل را بررسی کرده و حل کنید. به موارد زیر دقت کنید:

نصب و مونتاژ غیر صحیح

پس از خرید دستگاه، شما باید برخی از قطعات آن ها را سر هم کنید. اگر قطعات را درست بر هم سوار نکنید، دستگاه عملکرد خوبی نخواهد داشت؛ مثلا گوشت را له شده خارج می کند و یا آن را به خوبی ریز نمی کند. در این شرایط می توانید، به سادگی از دفترچه راهنمای دستگاه خود بهره برده و قطعات را جدا کرده و بر اساس راهنمایی های موجود برای آن، به مونتاژ مجدد بپردازید.

کند بودن تیغه های دستگاه

یکی از علت های مهم عدم کارکرد دستگاه چرخ گوشت این است که تیغه های آن کند هستند و یا در صورت استفاده مداوم از دستگاه، کند شده اند؛ اگر در تیز کردن تیغه های آن سهل انگاری کنید، باید در طولانی مدت پذیرای هزینه های گزاف تعویض این قطعات باشید!

مسدود شدن لوله دستگاه چرخ گوشت

اگر چرخ گوشت شما خوب گوشت را چرخ نمی کند، بهتر است که لوله آن را چک کنید؛ ممکن است، در صورت مسدود بودن این لوله ها صدا های بلند در دستگاه ایجاد شود و یا گوشت به خوبی از لوله عبور نکرده و در نتیجه ریز شدن گوشت با کاهش سرعت همراه باشد. این لوله ها با استخوان گوشت ها و تکه های بزرگ گوشت مسدود می شوند.

به نوع گوشت انتخابی توجه داشته باشید!

در صورتی که گوشت شما خیلی نرم باشد، یا خیلی چربی در آن وجود داشته باشد، چربی زیاد از قدرت تیغه ها می کاهد و مقاومت بسیاری در برابر چرخ شدن دارند. پس به قطعات گوشت خود بسیار دقت داشته باشید.

خرابی واشر چرخ گوشت

یکی از علل  آسیب رسیدن به دستگاه در طولانی مدت و عدم درست کار کردن آن برای ریز کردن قطعات گوشت، خرابی واشر ها است. در صورتی که واشر های آن در پشت قسمت حلزونی اسکرول، دچار خرابی شوند، از چرخش صحیح تیغه ها جلو گیری کرده و در دستگاه مشکل ساز می شوند. تنها راه حل برای جلوگیری از چنین اختلالاتی، سرویس به موقع دستگاه است.

فشار زیاد در دستگاه چرخ گوشت

در حین کار با دستگاه باید صبر کنید تا موادی که پیش تر در آن ریخته اید، خارج شود. اگر گوشت را با گوشت کوب مخصوص دستگاه مرتبا در آن فشار دهید، به آن آسیب وارد می شود. موتور دستگاه شما با این عمل آسیب می بیند. موتور با وجود فشار بالا در دستگاه به تدریج دچار مشکل شده و از عمر آن کاسته می شود.

در ادامه به معرفی برخی از مدل های مهم چرخ گوشت در دنیای صنایع لوازم خانگی می پردازیم. اگر قصد خرید دارید، این مدل های پرطرفدار را نیز در نظر داشته باشید.

چرخ گوشت پارس خزر ۲۰۲۰ BUFFLO

یکی از برند های ایرانی بسیار پر طرفدار، پارس خزر است که در زمینه تولید انواع لوازم خانگی، همیشه پیشرو بوده است؛ چرخ گوشت های این برند، بهترین و بالاترین کیفیت را دارند. نقاط قوت آن ها بیش از نقاط ضعفشان است. از مشخصات این چرخ‌گوشت عبارت است از:

  1. جنس تیغه آن ها فولادی است.
  2. سیستم چرخش معکوس دارد.
  3. میزان خروجی در هر دقیقه ۱۲۰۰ گرم،
  4. توان ۱۰۰۰ وات،
  5. محدوده توان مصرفی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ وات،
  6. دارای سوسیس ساز است.
  7. اقلام همراه این دستگاه دارای دو شبکه می باشند.
چرخ گوشت پارس خزر ۲۰۲۰ BUFFLO

چرخ ‌گوشت پارس خزر مدل MG 1400R

 یکی دیگر از مدل‌ های چرخ گوشت در کمپانی  پارس خزر می باشد که  مشخصات زیر در آن ها وجود دارد:

  1. دارای جنس تیغه فولادی،
  2. سیستم چرخش معکوس،
  3. میزان خروجی ۱۲۰۰ گرم در دقیقه،
  4. دارای توان ۷۰۰ وات است.
  5. سوسیس ساز دارد.
  6. دارای اقلام همراه مانند دو شبکه مخصوص خرد کردن گوشت و سبزی، ظرف پلاستیکی جهت جمع آوری گوشت چرخ شده، دارای سینی بزرگ و جادار برای سرعت بخشیدن به کارها می باشد،
  7. ایمنی کامل الکتریکی و عایق کاری دوبله قطعات الکتریکی در آن ها ایجاد شده است،
  8. دارای محفظه جمع آوری سیم و دارای کلید دوربرگردان می باشد.

چرخ گوشت  ۱۶۰۰ MG

 یکی دیگر از مدل های پارس خزر است. مشخصات این چرخ گوشت:

  1.  جنس تیغه فولادی،
  2. دارای سیستم چرخش معکوس،
  3. میزان خروجی ۱۲۰۰ گرم در هر دقیقه،
  4. توان ۱۰۰۰ وات دارد.
  5. دارای قطعه سوسیس ساز است.
  6. ظرف پلاستیکی جهت جمع آوری گوشت و سبزی چرخ شده دارد و دارای نشان استاندارد ملی ایران است.
  7. محفظه ‌ای برای نگهداری شبکه گوشت یا سبزی و جمع ‌آوری سیم،  لوله ناودانی و پایه های ضد لرزش در آن ها تعبیه شده است.

چرخ گوشت ویداس

 از مشخصات این چرخ گوشت می توان به این موارد اشاره نمود:

  1.  سیستم چرخشی معکوس دارد.
  2. توان ۱۸۰۰ وات دارد.
  3. موتور این دستگاه دو دور دارد.
  4. دارای تیغه قوی و قابل تمیز شدن است.
  5. به سه صورت گوشت را چرخ می‌ کند.
  6. دارای فیوز ایمنی در مقابل حرارت است.

چرخ گوشت تکنو

مشخصات این چرخ گوشت عبارت است از:

  1. جنس تیغه آن استیل است.
  2. سیستم چرخش معکوس دارد.
  3. توان ۱۸۰۰ وات دارد.
  4. محدوده توان مصرفی این دستگاه ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ وات است.
  5. دارای قطعه سوسیس ساز است.
  6. دارای سه شبکه است.
  7. بدنه چرخ گوشت استیل ضد زنگ است.
  8. دارای نمایشگر دیجیتالی می باشد.
  9. گلوی با قطر ۸ سانتی متر دارد.
چرخ گوشت تکنو

چرخ‌ گوشت تولیپس

 از مشخصات این مدل چرخ گوشت می توان به این موارد اشاره نمود که:

  1.  تیغه آن از جنس  فولادی ضدزنگ است.
  2. سیستم چرخشی معکوس دارد.
  3. میزان خروجی آن ۱۱۰۰ گرم در دقیقه است.
  4. دارای توان ۲۰۰۰ وات است.
  5. محدوده توان مصرفی آن بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ وات است.
  6. دارای قطعه کاربردی  سوسیس ساز می باشد.
  7. دارای اقلام دیگری مانند: یک عدد پنجره مخصوص چرخ کرده گوشت و یک عدد پنجره سبزی است.
  8. دارای قطعه کباب ساز است.
  9. دارای دو شبکه است.
  10. قابلیت چرخ کردن ۶۵ کیلوگرم گوشت در ساعت را دارد.
  11. دارای سیستم قطع کننده خودکار است.
  12. مجهز به کلید دوربرگردان موتور است.
  13. محفظه نگهداری سیم برق را دارد.
  14. یک سینی بزرگ برای سرعت بخشیدن به کارها دارد.
  15. گلویی ایمن مطابق با استاندارد را دارا است.
  16. یک محفظه برای نگهداری متعلقات دارد.
  17. دارای گلوی فلزی کاملاً جدا شونده فلزی با دوام است.

چرخ گوشت فیلیپس

این چرخ گوشت دارای مشخصات ذیل است:

  1. تیغه فولادی ضدزنگ دارد.
  2. سیستم چرخش معکوس ندارد.
  3. میزان خروجی آن ۱۷۰۰ گرم در دقیقه است.
  4. دارای توان ۱۶۰۰ وات و سوسیس ساز است.
  5. دارای اقلام همراه، دیسک های فولادی ضدزنگ، قیف های ۱۲-۲۲ میلیمتر می باشد.
  6. سه نوع استوانه فلزی برای رنده درشت، ریز و ورقه ورقه کردن سبزیجات دارد.
  7. ابزار نظافت جدید برای تمیز کردن دیسک های فلزی را به همراه دارد.

چرخ گوشت الینور

مشخصات این چرخ گوشت عبارت است از:

  1. دارای جنس تیغه استیل،
  2. سیستم چرخش معکوس،
  3. توان ۱۸۰۰ وات،
  4. محدوده توان مصرفی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ وات،
  5. سوسیس ساز است.
  6. تعداد شبکه دوتا دارد.
  7. دو دور با کلید برگردان موتور دارد.
  8. دارای تیغه قوی و قابل تمیز کردن نیز است.

چرخ‌ گوشت کاخلر

 از مشخصات این چرخ گوشت می توان به این موارد اشاره نمود:

  1.  سیستم چرخش معکوس،
  2. توان ۱۵۰۰ وات، محدوده توان مصرفی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ وات، سوسیس ساز است. دارای دو شبکه است.
  3. دکمه خاموش و روشن کردن دارد.
  4. صفحه برش بزرگ و متوسط،
  5. حلقه ثابت کننده دارد،
  6. کباب ساز است.
  7. فشار دهنده مواد حلزونی دارد،
  8. تیغه ضد زنگ دارد.

چرخ‌ گوشت گاستروبک

 این چرخ گوشت دارای مشخصات ذیل است:

  1. جنس تیغه استیل،
  2. سیستم چرخش معکوس،
  3. توان ۳۵۰ وات،
  4. محدوده توان مصرفی ۴۵۰ تا ۱۰۰۰ وات،
  5. سوسیس ساز ندارد
  6. دارای سه سایز شبکه مختلف است.
  7. سینی استیل،
  8. اهرم باز و بسته کردن،
  9. پیچ گلوی فشار دهنده گوشت،
  10. تعداد سه شبکه دارد.
  11. مجهز به موتور حرفه ‌ای گیربکس است.
  12. سه شبکه با سایزهای ۲، ۴/۵، ۶ میلیمتر دارد.
  13. تیغه چهار لبه دارد.
  14. دارای دوربرگردان و نمایشگر است.
چرخ‌ گوشت گاستروبک

سخن پایانی…

هدف از نگارش این مطلب، نحوه خرید، استفاده و نگهداری و در صورت نیاز، تعمیر این وسیله بود. با استفاده از این مطالب انتظار می رود که بتوانید، تا سال های سال از چرخ گوشت خود استفاده کنید. این دستگاه ها جایگاه ویژه ای در آشپزخانه شما دارند. شاید با خود گمان کنید که می توانید، بی دردسر از قصابی به خرید گوشت بپردازید، اما تهیه گوشت چرخ کرده با دستگاه خانگی، بسیار بهداشتی تر و سالم تر است. به همین سبب سایت جنرال پلاس  شما را به تهیه یک دستگاه از این لوازم خانگی پرکاربرد تشویق می کند.

برای اطلاع از تخفیف های جنرال پلاس و دریافت کدهای تخفیف روزانه به تلگرام ما بپیوندید!

دیدگاهتان را بنویسید

X