ته چین مرغ یکی از مجلسی ترین غذاهای پلویی در ایران محسوب می شود که در مجالس و مهمانی های مهم آن را سرو می کنند. شما می توانید ته چین مرغ قالبی را در مهمانی های مهم به صورت تکه ای به عنوان پیش غذا هم سرو کنید. ما امروز طرز تهیه ته چین مرغ را با ساده ترین روش برای شما شرح می دهیم.

ته چین

مواد لازم برای تهیه ته چین مرغ برای دونفر

سینه مرغ: 1 عدد
برنج: 2 پیمانه
پیاز: 1 عدد
هویج: 1 عدد
فلفل دلمه: 1 عدد
نمک، فلفل، دارچین: به مقدار لازم
زعفران دم کرده: مقداری
زرشک: نصف پیمانه
زرده تخم مرغ: 1 عدد
ماست چکیده یا پرچرب: 1 پیمانه
روغن و کره: به مقدار لازم

طرز تهیه ته چین

سینه مرغ را با ۲ لیوان آب و مقداری نمک و زردچوبه داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب درون آن شروع به جوشیدن کند.
زمانی که آب داخل قابلمه جوش آمد، کف های گوشت مرغ را از روی سطح آب جمع کرده و دور می ریزیم. این کار طعم و بوی زهم گوشت مرغ به طور کامل می گیرد.
در ادامه حرارت زیر قابلمه را کم می کنیم و اجازه می دهیم گوشت مرغ حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه بپزد تا نرم شود. زمانی که سینه مرغ پخت، آن را از قابلمه خارج کرده و بعد از این که مقداری خنک شد مرغ را ریش ریش می کنیم.

مرحله بعد

پیاز نسبتا بزرگی را پوست کنده و سپس به صورت نگینی خرد می کنیم. یک تابه را روی شعله گاز قرار می دهیم زمانی که تابه داغ شد، روغن اضافه می کنیم. زمانی که روغن داغ شد پیازها را اضافه کرده و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شوند. مرغ ریش ریش شده را به پیازهای طلایی اضافه کرده و دوباره تفت می دهیم.
در مرحله بعد هویج را به صورت خلالی و فلفل دلمه ای را به صورت نگینی خرد کرده و به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا نرم شوند. نمک و فلفل و ادویه را به مواد داخل تابه اضافه کرده و دوباره تفت می دهیم.

 

طرز تهیه ته چین

ادامه آموزش

در آخر زعفران دم کرده و زرشک را به مواد اضافه می کنیم. پس از این که کمی که حرارت دید زیر تابه را خاموش می کنیم و کنار می گذاریم. بهتر است برنج را از قبل با کمی آب خیس کنید. یک قابلمه آب را روی حرارت گاز قرار می دهیم.

سپس برنج را با کمی نمک به قابلمه آب جوش اضافه کرده و می گذاریم تا بپزد. هنگامی که برنج نیم پز شد آن را آبکش می کنیم. داخل یک کاسه دیگر زرده تخم مرغ، ماست چکیده یا ماست پرچرب و زعفران دم کرده را به خوبی با هم مخلوط می کنیم.
نصف برنج را درون آن کاسه می ریزیم و مخلوط می کنیم.

در مرحله آخر

یک قابلمه مناسب را با کمی روغن مایع روی حرارت قرار می دهیم تا روغن داغ شود. سپس برنج زعفرانی را کف قابلمه می ریزیم و آن را با پشت قاشق خوب صاف می کنیم. سپس از مخلوط مرغ و مواد روی آن می ریزیم و صاف می کنیم.
در لایه آخر برنج ساده را ریخته و روی آن را خوب صاف می کنیم و روی حرارت ملایم می گذاریم. روی قابلمه دم کنی گذاشته و صبر می کنیم تا ته چین پخته و طلایی شود. در آخر به صورت قالبی بر می گردانیم و در بشقاب سرو می کنیم.

همچنین ناگفته نماند که در جنرال پلاس قابلمه های تکی و سرویس زیادی موجود است که همگی از کیفیت و قیمت مطلوبی برخوردار هستند. برای بازدید کلیک کنید.

دستور پخت ته چین

نکات مهم در طرز تهیه ته چین مرغ ساده

برای این که مرغ خوشمزه تری در لا به لای ته چین داشته باشیم، بهتر است که گوشت مرغ را با مقدار آب مناسبی بپزیم که آب درون قابلمه به طور کامل جذب گوشت مرغ شود.
برای از بین بردن طعم و بوی زهم گوشت مرغ بهتر است کف های روی آب را به طور کامل بگیریم و از ادویه هایی مثل دارچین برای خوشمزه تر شدن گوشت مرغ استفاده کنیم.

می توانید یک عدد پیاز را به صورت نگینی یا ریز خرد کنید، سپس پیاز را به همراه ۱ قاشق غذاخوری کره تفت دهید. پس از طلایی و سبک شدن پیاز، گوشت مرغ را ریش ریش می کنیم و به همراه کره و پیاز تفت می دهیم تا خوشمزه تر شود.

 

ادامه نکات مهم

برای درست کردن ته چین بهتر است زرده تخم مرغ استفاده کنید زیرا باعث می شود در پایان پخت ته دیگی نرم و لطیف تری داشته باشید. اگر شما از تخم مرغی کامل در ته چین مرغ استفاده کنید احتمال سفت و خشک شدن ته دیگ ته چین شما بالا می رود.

نکته دیگر در مورد تخم مرغ در ته چین این است که استفاده زیاد از تخم مرغ باعث خشک شدن ته چین و استفاده کمتر از تخم مرغ باعث شل و وا رفتن ته چین مرغ می شود.

ته چین مرغ

به این موارد دقت کنید:

هرچه از مقدار زعفران بیشتری در ته چین استفاده کنید عطر و رنگ خوبی خواهد داشت.
برای پخت ته چین مرغ حتما از قابلمه های نچسب و تفلون استفاده کنید.
ماست نباید آبکی باشد حتما چکیده و شیرین باشد البته می توانید از ماست چکیده ترش هم استفاده کنید تا مزه خاصی به ته چین مرغ شما بدهد.
موقع آبکشی حتما برنج را زنده تر از همیشه بردارید چون موقع افزودن مواد ته چین، باعث نرم شدن برنج می شود.

طرز تهیه ته چین مرغ با فر

کف یک ظرف پیرکس یا قالب مخصوص را با کمی روغن چرب کنید سپس مواد را لایه به لایه مثل همان مراحل قبل در ظرف مخصوص ریخته و روی ته چین تکه های کره را قرار دهید. سپس روی قالب فویل بکشید و در دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۱ ساعت قرار دهید در انتهای پخت فویل را بردارید و گریل را روشن کنید تا سطح ته چین مرغ شما طلایی شود.

طرز تهیه ته چین مرغ ساده با پلوپز

شما می توانید ظرف پلوپز را با کمی روغن چرب کنید و سپس مواد ته چین را در ظرف پلوپز بریزید. در قدم بعدی پلوپر را روشن کنید و دکمه منو و گزینه برنج یا Rice را انتخاب کنید. تایم این غذا را روی 30 دقیقه تنظیم کرده و دکمه شروع را بزنید. شما می توانید برای بازدید از پلوپز و بخارپز های باکیفیت سایت جنرال پلاس کلیلک کنید.

ته چین زعفرانی

یکی از مهم ترین مواد غذایی که هم باعث رنگ بهتر و عطر ته چین می شود زعفران است. برای درست کردن ته چین حتما از زعفران با کیفیت استفاده کنید و به هیچ وجه در افزودن زعفران خساست به خرج ندهید. نکته دیگر حتما زعفران را به خوبی دم کنید تا تمام رنگ آن خارج شود سپس به ته چین اضافه کنید.

ته چین مرغ با بادمجان

در صورتی که می خواهید به ته چین مرغ خود بادمجان هم اضافه کنید برای 2 نفر 1 عدد بادمجان را از وسط نصف کرده و با مقداری روغن سرخ کنید و سپس بادمجان را له نموده و به مواد دیگر اضافه بیافزایید. بادمجان طعم خوبی به ته چین می دهد البته بعضی افراد هم طعم آن را در ته چین مرغ دوست ندارند و ته چین مرغ ساده را می پسندند.

اگر قصد خواندن بلاگ های جادویی مان را دارید، حتما همراهیمان کنید. ما در این سایت علاوه بر فروش محصولات اورجینال با قیمت و کیفیت مطلوب، توصیه ها و ترفندهای بینظیری در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

برای اطلاع از تخفیف های جنرال پلاس و دریافت کدهای تخفیف روزانه به تلگرام ما بپیوندید!

دیدگاهتان را بنویسید

X